Imaginea nouă a problemelor ecologice din Moldova
decembrie 1, 2017
În prezent cu toții suntem inundați cu informație din cele mai variate domenii. Necătând la aceea că astăzi problemele de mediu îi afectează pe foarte puțini oameni (în ciuda unor tendințe ecologice existente), ne-am decis să creăm o imagine nouă și atractivă a acestui subiect.
Utilizând elementele de joc și rivalitatea am stabilit un obiectiv de a identifica noi tineri entuziaști din diferite domenii care sunt interesați în îmbunătățirea aspectului orașului și condițiilor de mediu, care vor crea proiecte inovatoare în acest domeniu. Să vedem ce avem!
Probleme abordate:
atractivitatea scăzută a unor parcuripredominanța infrastructurii gri asupra celei verzi are loc din lipsa de spaţii verzi în tot oraşulimplicarea scăzută a cetăţenilor la viaţa orașuluinivelul scăzut de produse locale disponibile
Scopul concursului este de a le motiva pe tinerii pentru a manifesta propria iniţiativă în îmbunătățirea parcurilor oraşului. Ca urmare a competiției va fi creată o comunitate de tineri ingineri, design-eri, arhitecţi pasionaţi care își vor schimba atitudinea de la observatori pasivi la utilizatori activi, capabili de a crea lucruri noi.
Conceptul
Eco-Hackathon este primul eveniment de acest fel în Moldova, care e bazat pe platforma de jocuri pentru a genera valoarea adăugată în lumea reală prin divertisment şi recompensare.
Sloganul Hackathonului nostru este «From grey to green». Analizând problema ce există, noi am dorit să aducem ceva nou şi unic în capitală , anume conceptul de tranziţie de la oraşul de beton gri și plictisitor într-un loc unde este plăcut să muncești, să traiești și să te odihnești.
Noi însă am încercat la maxim să păstrăm evenimentul sustenabil, minimalist și creativ: am confecționat ecusoanele din hârtie reutilizată, în loc de pahare de unică folosință am avut căni de ceramică pe care participanții le-au refolosit pe tot parcursul evenimentului, iar certificatele de participare, după expirare pot fi decupate în ’brăduți’ de crăciun.
Înainte de eveniment participanţii şi toți cei cointeresați au avut posibilitatea de a participa la atelierele de lucru cu cei mai buni specialiști din domeniu. Fiecare doritor ar putea vizita atelierele de lucru şi ar putea să afle noile tendințe în arhitectura, designul urban, crearea comunității, realizarea campaniilor de mediu etc. Apoi după speech-ul vorbitorului să discute informația primită._MG_4381
Oamenii. Iată cine veneau la noi cu informație utilă.
Neil Irwin a lucrat în domeniul construcţiilor imobiliare şi dezvoltarea industriei. El a ajutat, într-un fel sau altul, în crearea de mii de case, mii de metri pătraţi de spaţii de birou, şi sute de camere hoteluriere. Recent, el a jucat, de asemenea, un rol semnificativ în sprijinirea orașului natal St. Petersburg, Florida, să aleagă design-ul potrivit pentru un nou proiect la $70 mil. În prezent, Neil locuieşte între Chişinău, Republica Moldova şi Malibu, California, cu soţia şi doi copii mici. Proiectele lui în Chişinău includ: renovarea apartamentului penthouse la Crowne Plaza Park, o conversie de proprietate istorică din piaţa Columna într-un magazin de tip boutique pentru vinuri şi restaurarea caselor 1930 în Duruitoarea, raionul Rîşcani.
Alexandr Iscenco este co-fondator a organizației MEGA și co-organizator a mișcării Hai Moldova. El specializează pe domeniu de ”environmental gamification” – o practica de a utiliza jocuri, elemente de jocuri și psihologia de ”fun” pentru a crea impact pozitiv în domeniu protecției mediului. Alexandr a contribuit la crearea a 5 jocuri sociale și la moment conduce dezvoltarea platformei de gamification pentru mediu, MEGA Game. Cunoștințele lui în domenii de gamification, protecția mediului, conservarea biodiversității, dezvoltarea sustenabilă Alexandr împartașește cu alții fiind trainer și facilitator.
Sergiu, Andrei și Mihai – comunitate, implicare și urbanism. Arhitect Andrei Vatamaniuc (Laborator de arhitectură MIEZ) a contribuit la crearea Monumentului pentru un Cîine Comunitar, un proiect de amenajare a unei zone pietonale in centrul orasului. Ca si Andrei, Sergiu Bejenari activează în cadrul A.O. Oberliht la îmbunătățirea situației parcurilor Zaikin și Colina Pușkin. Sergiu are experiență in formarea comunității în jurul unui spațiu urban. Mihai este un tânăr designer care se implică activ în dezvoltarea proiectelor urbane. Printre cele mai renumite proiecte realizate in Atelierul de Design Mihai Stamati se enumeră:Băncile „Le gardien des souvenirs” (mobilier urban), Băncile „Trapez”, (scuarul Patru Rareș,Chișinău), Instalația „Bradul cu capul în nori”, (Muzeul Național de Artă a Moldovei, 2014), Cuierul „COCOR” si altele piese de mobilier, instalații și obiecte de decor.
Valeriu Istrati a fost coordonator in ediții precedente a campaniei Hai Moldova și știe cum să gestioneze o campanie cu success.
Alexandru Munteanu și urbaesta. Alexandru a absolvit programul de dublu masterat în cardul Erasmus Mundus. În primul an a studiat despre Cooperarea Internațională în Dezvoltarea Urbană la Universitatea Tehnică din Darmstadt, Germania. În anul doi a mers la Institutul de Urbanism din Grenoble, Franța. Aici a urmat specialitatea Urbanism, Habitat și Cooperare Internațională. În domeniul său, ca Urbanist, Alexandru se concentrează pe probleme legate de mobilitatea urbană, precum și aplicarea urbanismului participativ și a participării, în general, ca concept de dezvoltare durabilă a orașelor. Participarea activă a cetățenilor în guvernarea anturajului în care trăiesc, contribuie direct și sporește nemijlocit democrația în oraș.
Rezultat:
Mai mult de 43 participanți înregistrați, 17 idei de proiecte, 4 din care au primit finanțare pentru realizarea proiectelor.